رفتار مشتریان رستوران در شرایط سخت

رفتار مشتریان رستوران در شرایط سخت

رفتار مشتریان رستوران در شرایط سخت

به نظر شما در این شرایط سخت کرونایی سبک زندگی و رفتار مشتریان شما دستخوش چه تغییراتی شده است؟

سوال اینجاست چگونه رستوران ها و کافه های زیادی هستند که علی رغم کسادی بازار و تغییر رفتار مشتریان در این شرایط سخت همچنان در عرصه ی رقابت مانده اند؟

به نظر شما علت موفقیت این رستوران ها و حفظ مشتریان انها در این شرایط سخت چه میتواند باشد؟

 

واضح است که در وضعیت بغرنج اقتصادی که برای اکثر کشورها در اثر کرونا به وجود آمد، دوام آوردن در این اوضاع برای رستوران ها و فست فود ها و کافی شاپ ها کمی تغییر کرده است.

در تحقیقاتی که این روزها صورت گرفته، رستوران هایی که برخی نکات به ظاهر کوچک را بیشتر رعایت کنند، هنوز هم در همین شرایط سخت، مشتریان خود را دارند و بازار خود را حفظ کرده اند.اما میخواهیم به این بپردازیم که این نکات شامل چه مواردی میشود و چرا باید رستوران ها در این شرایط کرونایی، به این مسائل بیشتر دقت کنند.

مشتریان در این روزها، هم خواستار استفاده از رستوران و غذاهای فست فودی هستند هم بیشتر از قبل به رعایت مسائل ضدعفونی و بهداشتی میپردازند، لذا در این شرایط بهتر است که به خواسته های مشتریان بیشتر از قبل پرداخته شود و این حق طبیعی افراد است که اطمینان داشته باشند که از کرونا به دور هستند و  در محیطی سالم به غذا خوردن و سفارش دادن بپردازند.

رفتار مشتریان رستوران در شرایط سخت کمی تغییر کرده است

به دلیل مشکلات زیادی که در اثر کرونا برای مردم به وجود آمده، با سختی های زیادی دست و پنجه نرم میکنند. کارگرهای روز مزدی که بخاطر کرونا کار خود را از دست داده اند و از واحد خود در کارخانه ای یا شرکتی که قبلاً مشغول به کار بوده اند اخراج شده اند و هم اکنون درآمدی ندارند و این روزها نمیتوانند به رستوران رفتن فکر کنند.

در این شرایط با توجه به اینکه شاید درصد قابل توجهی از جامعه دچار ریزش درآمد یا کمبود درآمد شده اند، رستوران هایی که از تخفیفات ویژه و قیمت های مناسبتری برخوردار هستند، همچنان توانسته اند که مشتری و بازار خود را حفظ کنند. اما به عنوان مثال رستورانی که هیچ تخفیف و درصدی برای تخفیفات دوره ای، در فروش خود در نظر نمیگیرد، در این روزها متأسفانه با تعطیلی کامل مواجه شدند یا در آستانه ی تعطیلی هستند.

این واقعیت را باید پذیرفت که مشتری دوست دارد که همان رفتارهای قبلی و زندگی عادی خود را داشته باشد ولی وضعیت اقتصادیش این اجازه را نمیدهد، ولی اگر رستورانی با در نظر گرفتن جوایز و تخفیفات ویژه اقدام کنند، در اینصورت افرادی از قشر ضعیف و کم درآمد هم میتوانند از آن رستوران خرید داشته باشند.

رفتار مشتری در شرایط کرونایی

به عنوان مثال در ایران، همگی با اسنپ فود ( همان زود فود سابق ) یا اپلیکیشن سفارش غذا ریحون یا چیلیوری و … آشنایی داریم. این اپلیکیشن ها بصورت دوره ای تخفیفاتی را برای کاربران خود ارسال میکنند که مشتری عزیز شما تا فلان تاریخ میتوانید از 30 درصد تخفیف روی کل فاکتور خود بهره مند شوید و از این رستوران خاص غذا سفارش دهید. این نوع پیام ها برای خیلی از افراد هیجان انگیز و وسوسه کننده است و مشتری ترجیح میدهد که از تخفیفات خود بهترین استفاده را ببرد. رستوران ها باید در نظر داشته باشند که خیلی از افراد و خیلی از خانواده ها بخاطر حفظ سلامتی خود و فرزندانش از حضور فیزیکی در رستوران مورد علاقه خود امتناع میکنند.

راهکارهایی برای حفظ یک رستوران در شرایط سخت

اما با اینکه در سال 2020 هستیم و این مقاله در حالی نوشته میشود که در سال 1399 هنوز خیلی از رستوران ها در ایران که اتفاقاً کیفیت بسیار خوبی در غذاهای خود دارند، اما به دلیل نبود سرویس ثبت سفارش آنلاین یا اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا یا حتی سایتی برای خرید آنلاین نتوانسته اند در این مدت با مشتریان حقیقی خود، رابطه ای برقرار کنند و به دلیل طولانی شدن این شرایط سخت کرونایی، آن دسته از رستوران ها و فست فودهایی که در اینترنت و شبکه های مجازی حضور نداشتند مجبور به حذف و تعطیلی شدند یا به مرز نابودی و ورشکستگی کامل رسیدند.

یک نکته مهم

بر طبق یک آماری که در سال 2018 در مورد رفتار مشتریان رستوران ها انجام شده است، 90 درصد از افرادی که از رستوران ها استفاده میکنند بین گروه سنی 17 تا 40 سال هستند.

این دسته از مشتریان قبل از سفارش آنلاین و ثبت خرید خود، به نظرات آنلاینی که در مورد آن رستوران و منوهای غذایی اش و کیفیت غذاهای آن رستوران و نظرات کاربران دیگر ارائه شده است، توجه میکنند یا به نظراتی که از دوستان و اطرافیان خود در مورد آن رستوران گرفته اند،اعتماد میکنند.

با استناد به این نتیجه ی آماری و تحقیقاتی، میتوان اینطور نتیجه گرفت که متمرکز شدن بر روی نیازهای کاربر در هر شرایطی و متناسب با سلایق مختلف، بسیار حائز اهمیت است. همچنین استفاده بهتر از فضای مجازی برای رشد و توسعه کسب و کار رستوران ها و فروشگاه های مرتبط با فروش غذا، کافی شاپ ها و… ضروری است.

میبایست در این وضعیت کرونا، که بیشتر افراد سعی میکنند از خود در برابر این بیماری محافظت کنند، فضای سفارش و خرید آنلاین، نیز به برنامه های رستوران افزوده گردد.

در این شرایط راهکار چیست ؟

راهکارهای زیادی برای بهبود تجربه مشتری از رستوران در شرایط سخت وجود دارد.به عنوان مثال، رستورانی در ایران در تمام تبلیغ های خود در این وضعیت کرونا اعلام کرد که این رستوران دارای تونل ضدعفونی کننده ماشین است و همچنین تمام تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن و رعایت تمام پروتوکل های بهداشتی انجام شده است.

صاحبان کسب و کارها و رستوران هایی که دارای مدیر هوشمندی هستند، برای بهبود تجربه مشتری از رستوران، حاضر به سرمایه گذاری هستند و این درست ترین روش برای استفاده از تهدیدها به فرصتی برای رشد و ماندن در شرایط رقابتی در بین دیگر رقیبان است.

ضمن اینکه لزوم استفاده از مواد اولیه درجه یک برای رستوران در این شرایط، بیش از هر وقت دیگری حائز اهمیت است و موجب افزایش رضایت مشتری و ثبت خاطره ای خوب و خوشمزه در ذهن مشتری میکند.

همچنین رستوران هایی که نکات بهداشتی را با دقت بیشتری اعمال میکنند، غذاها را در پک های ویژه و کاملاً بهداشتی و ضدعفونی به مشتری ارائه میدهند، از اقبال بیشتری در این دوران برخوردار هستند.

در مقالات بعدی، راهکارهای بیشتری در این زمینه ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *