انتخاب مکان مجموعه غذایی چند فاکتور دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم:
مکان، چگونه به حجم فروش شما کمک می کند؟
در نظر بگیرید که ورود مشتریان به کسب و کار شما چقدر آسان خواهد بود. اگر به رفت و آمد قوی عابر پیاده متکی هستید، در نظر بگیرید که آیا مشاغل اطراف برای شما رفت و امد ایجاد می کنند یا خیر.
اگر برای اولین سال فعالیت خود پیشبینی فروش و سود کردید، تقریباً میدانید که انتظار دارید چقدر درآمد داشته باشید، و میتوانید از این اطلاعات برای تصمیمگیری برای پرداخت هزینه اجاره استفاده کنید.
ممکن است با قوانین محدودکننده ای که غیر معمولی هستند روبرو شوید که یک مکان قوی را کمتر از حد ایده آل می کند، مثلا محدودیت در ساعاتی از روز که کامیون ها می توانند به طور قانونی بارگیری یا تخلیه کنند.
با بررسی دقیق ترافیک مواد غذایی، می توانید پتانسیل فروش تقریبی هر عابر پیاده را که از یک مکان مشخص عبور می کند، تعیین کنید. دو عامل در این تجزیه و تحلیل بسیار مهم هستند: کل ترافیک عابر پیاده در ساعات اداری و درصدی از آن که احتمالاً از کسب و کار خدمات غذایی شما حمایت می کند.
این مکان باید پارکینگ مناسب و کافی و همچنین دسترسی آسان را برای مشتریان فراهم کند.
کسب و کارهای همسایه ممکن است بر فروشگاه شما تأثیر بگذارد و حضور آنها می تواند به نفع شما یا علیه شما باشد.
قبل از انتخاب نهایی، تاریخچه اخیر مکان مورد نظرتان را بررسی کنید. مستاجران قبلی چه کسانی بودند و چرا دیگر آنجا نیستند؟
مطمئن شوید که تمام جزئیات اجاره نامه را درک می کنید، زیرا ممکن است یک مکان عالی شرایط اجاره غیر قابل قبولی داشته باشد.
با هیئت برنامه ریزی محلی مشورت کنید تا ببینید آیا چیزی برای آینده برنامه ریزی شده است که می تواند بر تجارت شما تأثیر بگذارد. این برنامهه ریزی اضافی می تواند ساختمان های اضافی در نزدیکی یا ساخت و ساز جاده باشد.
چیدمان و طراحی از عوامل اصلی موفقیت رستوران شما هستند. شما باید اندازه و چیدمان غذاخوری، فضای آشپزخانه، فضای ذخیره سازی و دفتر را در نظر بگیرید. به طور معمول، رستوران ها 45 تا 65 درصد از فضای خود را به قسمت غذاخوری، تقریباً 35 درصد را به آشپزخانه و قسمت آماده سازی و بقیه را به فضای انبار و اداری اختصاص می دهند.
محل غذاخوری جایی است که شما بخش عمده ای از پول خود را به دست خواهید آورد، بنابراین موقع طراحی، برای ناهار خوری فضای کوچکی در نظر نگیرید. رستوران های منطقه خود را ببینید و دکوراسیون را تجزیه و تحلیل کنید. مشتریان را ببینید؛ آیا آنها واکنش مثبتی به دکوراسیون نشان می دهند؟ آیا راحت است یا افراد در طول وعده های غذاییشان بین صندلی ها جابجا می شوند؟ توجه داشته باشید که چه چیزی خوب است و چه چیزی خوب نیست.
بخش عمده ای از طراحی غذاخوری شما به فکر شما بستگی دارد. دانستن اینکه که مطالعات نشان می دهد که 40 تا 50 درصد از همه مشتریان به صورت جفتی می آیند، 30 درصد به تنهایی یا سه نفره می آیند و 20 درصد در گروه های چهار نفره یا بیشتر قرار می گیرند، به شما کمک می کند.
برای جا دادن گروههای مختلف مشتریان، از میزهای دو نفره استفاده کنید که میتوانند در جاهایی که فضای کافی وجود دارد، کنار هم قرار گیرند. این کار به شما انعطاف پذیری در پذیرایی از مهمانی های کوچک و بزرگ می دهد. در کنار دیوارها میزهایی برای چهار تا شش نفر قرار دهید.
اغلب اوقات، محل طبخ غذا در یک رستوران به طور ناکارآمد طراحی شده است – نتیجه یک آشپزخانه نامناسب و خدماتی کمتر از درجه یک است. وقت تعیین هر عنصر در بخش تولید، منوی خود را در نظر داشته باشید. شما باید فضایی را برای دریافت، ذخیره سازی، تهیه غذا، پخت و پز، پخت، شستن ظروف، راهروهای تولید، انبار زباله، امکانات کارمندان در نظر بگیرید. مکانی برای یک دفتر کوچک داشته باشید که در آن بتوانید وظایف مدیریت روزانه را انجام دهید.
محل درست کردن غذای خود را طوری بچینید که همه چیز در چند قدمی آشپز باشد. طراحی شما همچنین باید به دو یا چند آشپز اجازه دهد که بتوانند در شلوغ ترین ساعات شما در کنار هم کار کنند.
منبع: