استخدام پرسنل رستوران که واجد شرایط باشند و کمبود نیروی کار از بزرگترین چالشهایی هستند که کسبوکارها در همه صنایع با آن مواجه هستند. همانطور که صنعت خدمات غذایی به طور کلی به رشد و شکوفایی خود ادامه می دهد، تقاضا برای کارگران اموزش دیده نیز در حال افزایش است. یافتن کارگران واجد شرایط و افزایش هزینه های نیروی کار دو نگرانی کلیدی برای صاحبان مشاغل خدمات غذایی است.
اولین قدم در توسعه یک برنامه جامع منابع انسانی این است که دقیقاً تصمیم بگیرید که می خواهید بعد از استخدام، یک نفر چه کاری انجام دهد. شرح شغل لازم نیست آنقدر رسمی باشد که از یک شرکت بزرگ انتظار دارید، اما باید به وضوح وظایف و مسئولیت های شغل را مشخص کند. همچنین باید هر گونه مهارت خاص یا سایر مدارک مورد نیاز، مانند گواهینامه رانندگی معتبر و سوابق رانندگی خوب برای شخصی که قرار است برای شما چیزی تحویل دهد، فهرست شود.
بعد، شما باید یک وسیله سنجش برای پرداخت ایجاد کنید. قبل از استخدام پرسنل رستوران باید تحقیق کنید تا بفهمید نرخ دستمزد در منطقه شما چقدر است. شما می خواهید حداقل و حداکثر نرخ را برای هر شغل تعیین کنید. حتی در ابتدا برای کارگران شایسته و با تجربه بیشتر هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. البته، مقیاس دستمزد تحت تأثیر این است که آیا این شغل به طور مرتب انعام می گیرد یا خیر.
هر کارمند احتمالی باید درخواستی استخدام پرسنل رستوران را پر کند – حتی اگر فردی باشد که قبلاً میشناسید، و حتی اگر آن شخص رزومه دقیقی را ارسال کرده باشد. رزومه یک بیانیه امضا شده و قسم خورده نیست که اذعان کند اگر فرد در مورد سابقه خود دروغ بگوید، می توانید او را اخراج کنید. درخواست، شامل یک گواهینامه است. این درخواست همچنین به شما کمک می کند تا رزومه متقاضیان را تأیید کنید، بنابراین باید این دو را با هم مقایسه کنید و مطمئن شوید که اطلاعات مطابقت دارند.
در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در استخدام پرسنل رستوران کمک می کند. به این صورت میتوانید افراد مناسب را پیدا کرده و نگه دارید:
برای بررسی کامل متقاضیان وقت بگذارید. مطمئن شوید که آنها میدانند که شما از آنها چه انتظاری دارید. ریشه ای بررسی کنید. اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، با یک مشاور منابع انسانی قرارداد ببندید تا این کار را بر اساس نیاز برای شما انجام دهد.
در هنگام استخدام پرسنل رستوران کارمندان خود را مجبور نکنید مسئولیت های خود حدس بزنند.
قوانین دستمزد و ساعت کار بچه ها را بدانید. با وزارت کار تماس بگیرید تا مطمئن شوید که از مقررات مربوط به مواردی مانند حداقل دستمزد (که بسته به سن کارگران و واجد شرایط بودن آنها برای دریافت انعام متفاوت است) پیروی می کنید، و اینکه نوجوانان چه زمانی می توانند کار کنند و چه وظایفی دارند. آنها مجاز به انجام چه کارهایی هستند.
حتی کارکنان با تجربه باید بدانند که کارها در رستوران شما چگونه انجام می شود. کارمندانی که به خوبی آموزش دیده اند شادتر، با اعتماد به نفس تر و موثرتر هستند. به علاوه، آموزش مداوم باعث ایجاد وفاداری می شود.
* چندین دسته از پرسنل در کسب و کار رستوران وجود دارد: مدیر، آشپز، سرور، اتوبوس، ظرفشو، میزبان و بارمن. وقتی رستوران شما هنوز جدید است، وظایف برخی از کارمندان ممکن است از یک دسته بندی به دسته دیگر منتقل شود. به عنوان مثال، کار مدیر شما ممکن است به عنوان میزبان دو برابر شود، و سرورها نیز ممکن است آب سر میز آورند و ظرف ها را به آشپزخانه ببرند. حتما افرادی را استخدام کنید که مایلند در وظایف خود انعطاف پذیر باشند. هزینه های حقوق و دستمزد شما، از جمله حقوق خود و مدیرانتان، باید حدود 24 تا 35 درصد از کل فروش ناخالص شما باشد.
مهمترین کارمند در اکثر رستوران ها مدیر است. بهترین نامزد برای مدیریت کسی هست که قبلاً یک رستوران یا رستوران هایی در منطقه شما را مدیریت کرده است و با منابع، تامین کنندگان و روش های خرید محلی آشنا است. شما به مدیری با مهارت های رهبری و توانایی نظارت بر پرسنل، در حالی که منعکس کننده سبک و شخصیت رستوران شما باشد نیاز دارید.
برای استخدام مدیری با این ویژگیها، باید خوب هزینه کنید. یک مدیر سطح ابتدایی درآمد کمتری خواهد داشت اما مهارت های یک مدیر با تجربه تر را نخواهد داشت. اگر نمی توانید دستمزد بالایی ارائه دهید، پرداخت به صورت تقسیم سود را عملی کنید. این یک راه عالی برای استخدام افراد خوب و ایجاد انگیزه در آنها برای ایجاد یک رستوران موفق است. مدیر خود را حداقل یک ماه قبل از افتتاح استخدام کنید تا بتواند به شما در راه اندازی رستوران کمک کند.
در ابتدا در هنگام استخدام پرسنل رستوران ، احتمالاً به دو آشپز تمام وقت و یک آشپز نیمه وقت نیاز خواهید داشت . کارگران رستوران معمولاً از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر یا 4 بعد از ظهر تا تعطیلی شیفت کار می کنند. اما ممکن است لازم باشد یک سرآشپز صبح زود بیاید تا شروع به تهیه اقلام مورد نظر در آن روز کند. آشپز تمام وقت باید روزها و عصرها کار کند. آشپز پاره وقت در ساعات شلوغی، کمک خواهد کرد و می تواند به عنوان آشپز در زمان های خلوت تر، آماده سازی ساده را انجام دهد. آموزشگاههای آشپزی معمولاً میتوانند به شما سرنخهایی را برای پیدا کردن بهترینها در کسبوکارتان ارائه دهند. قبل از استخدام بگردید و آگهیهای روزنامهای را درج کنید. مشتریان تنها زمانی به مشتریان همیشگی تبدیل می شوند که بتوانند انتظار بهترین ها را داشته باشند. برای ارائه بهترین ها، به آشپزها و سرآشپزهای درجه یک نیاز دارید.
دستمزد سرآشپزها و آشپزها با توجه به تجربه و منوی شما متفاوت است. دستمزد سرآشپزها به طور قابل توجهی بالاتر از آشپزها است. ممکن است سرآشپزهایی را پیدا کنید که مایلند تحت طرح های تقسیم سود کار کنند. می توانید به صورت ساعتی حقوق آشپزان پاره وقت را پرداخت کنید.
میزبانهای شما بیشترین تعامل را با مشتریان خواهند داشت، بنابراین آنها باید تأثیر مطلوبی بگذارند و تحت فشار به خوبی کار کنند و خواسته های مشتریان را در چندین میز برآورده کنند و در عین حال رفتار خوبی داشته باشند. دو زمان از روز برای کارکنان وجود دارد: بسیار خلوت و بسیار شلوغ. بر این اساس برای کارمندان خود برنامه ریزی کنید.
از آنجایی که سرورها در اکثر رستوران ها بخش خوبی از درآمد خود را از انعام به دست می آورند، معمولا حداقل دستمزد یا کمی بیشتر به آنها پرداخت می شود. وقتیکه رستوران شما جدید است، ممکن است در زمان استخدام میزبان رستوران فقط سرورهای مجرب را استخدام کنید تا نیازی به ارائه آموزش های گسترده نداشته باشید. با این حال، همانطور که مستقر می شوید، باید سیستم های آموزشی را توسعه دهید تا به کارمندان جدید و بی تجربه و سرورهای کهنه کار کمک کند فلسفه شما و کاری را که می خواهید ارائه دهید را درک کنند.
منبع:
شما رویایی داشتید که حالا به واقعیت تبدیل شده است. منوی رستوران شما نهایی شده است و فضای داخل رستوران شما از هر جهت عالی و آماده شروع هستید. حالا وقت آن رسیده که رستوران خود را به مردم معرفی کنید. در این مقاله، ما به چهار نکته برای بازاریابی و تبلیغات مراسم افتتاحیه رستوران شما می پردازیم که می تواند در برگزاری هر چه بهتر آن به شما کمک کند.
مراسم افتتاحیه رستوران شما برای موفقیت رستوران خیلی مهم است چرا که تصویر برند شما را در اذهان تثبیت می کند.
اولین برداشت مشتریان از یک مجموعه غذای در90 ثانیه اولیه ایجاد می شود، بنابراین برنامه ریزی و داشتن یک استراتژی برای افتتاحیه کافه یا رستوران شما یک امر حیاتی است.
حتما می دانید که مردم چیزهای رایگان را دوست دارند. وقتی نوبت به افتتاحیه رستوران می رسد، می توانید مواردی نظیر نوشیدنی، پیش غذا یا … را به صورت رایگان ارائه دهید. چندین راه برای برنامه ریزی و اجرای این مورد وجود دارد.. بیایید ابتدانگاهی به شیوه تبلیغات و بازاریابی برند معروف چیپوتل، البته قبل از اینکه معروف شوند، بیاندازیم.
وقتیکه آنها شروع راه اندازی شعبه های جدید کردند، چیپوتل دانشجویان کالج را برای شرکت در مناسبتهای اجتماعی مثل کنسرتهایی که در فضای باز اجرا میشوند، مناسبتهای ورزشی و جشنواره ها استخدام کرد.
این دانشجوها بهطور تصادفی تیشرتهایی را که مانند بوریتو (نوعی غذای مکزیکی) پیچیده شده بودند، به میان جمعیت پرتاب کردند. بهترین بخش این استراتژی بازاریابی، کوپن یک بوریتو رایگان بود که در داخل تی شرت پنهان شده بود. استفاده از این نوع ابزار ارتباط با مردم سر و صدای زیادی ایجاد کرد، این ابزاری است که شما هم میتوانید پیاده سازی کنید.به همین ترتیب، میتوانید کوپنها/بروشورها را در مراکز خرید و همچنین از طریق کانالهای مختلف اینترنتی توزیع کنید.
ایده دیگر برای هدایا، میزبانی یک غرفه در یک بازار محلی یا مناسبت اجتماعی است. با توزیع نمونه هایی از منوی خود تا مردم به این بهانه طعم رستوران شما را بچشند. وقتی مزه غذا زیر دندانهایشان برود، آنها تشنه خرید بیشتر می شوند. نمونه های رایگان را به عنوان بخشی از بودجه بازاریابی خود حساب کنید. حتماً کوپنها یا آگهیها را به همراه دعوتنامه افتتاحیه بین مردم پخش کنید.
میزبانی چندین مناسبت منتهی به افتتاحیه خود را در نظر بگیرید. این باعث ایجاد هیجان و سر و صدا در یک دوره زمانی می شود .برای مثال، ممکن است:
در طول هر یک از این مناسبتها، مطمئن شوید که همه را به افتتاحیه خود دعوت کرده اید. بقیه را تشویق کنید که تا جایی که برای آنها و برای شما امکان دارد، مهمان بیاورند.
این روش دیگری در جهت بازاریابی و تبلیغات مراسم افتتاحیه است. این همکاری راهی عالی برای معرفی افراد بیشتری به رستوران است در حالی که نشان دهنده حس مسئولیت اجتماعی است و اینکه شما به مردم اهمیت می دهید.
از آنجایی که هنوز لیست قابل توجهی جهت باشگاه مشتریان و سیستم سی آر ام خود ندارید، با همکاری با یک خیریه مناسب، به فهرست مراجعین و مشتریان آنها به بهانه ارسال دعوت نامه، دسترسی خواهید داشت.
افتتاحیه در راستای همکاری با خیریه مردم را تشویق می کند که در آن شرکت کنند زیرا می خواهند پول خود را برای کمک به دیگران خرج کنند. سازمانی را انتخاب کنید که برای شما یا یکی از کارکنانتان خاص باشد.
این همکاری ویژه را در تمام برنامه های تبلیغات مراسم فتتاحیه خود بگنجانید و از خیریه نیز بخواهید همین کار را انجام دهد. این نوع افتتاحیه باعث میشود مردم با دید مثبتی به برند شما نگاه کنند.