تعیین اهداف رستوران قبل از بازاریابی

اگر نمی دانید هدفتان چیست، پس چگونه می تواند تخمین بزنید که چه زمانی به هدف می رسید ؟ این جمله در فرایند بازاریابی تمامی کسب و کارها، حتی کافه یا رستوران شما صدق می کند. اگر  شما برای مجموعه خود هدف یا مجموعه ای از اهداف ندارید، چگونه می توانید یک برنامه بازاریابی داشته باشید؟ در این مقاله سعی شده است برای کمک به شما، در مورد اینکه چگونه قبل از تبلیغات و بازاریابی رستوران، اهداف خود را تعریف کنید، صحبت شود. ایجاد و تعیین اهداف رستوران و پایبندی به آنها نه تنها به شما در ایجاد یک برنامه بازاریابی کمک می کند بلکه به شما در مدیریت اهداف و ارزیابی آنها نیز کمک می کند.

تفاوت بین هدف و چشم انداز

 

ابتدا، بیایید مفهوم و ویژگی های دو عبارت هدف و چشم انداز  را مشخص کنیم. در مورد چشم اندازها می توان گفت که آن ها دقیقا شفاف و مشخص نیستند. آنها اهداف کلی شما هستند. مثلا، “من می خواهم فروشم را افزایش دهم.”

از سوی دیگر، اهداف، چشم انداز‌هایی هستند که اعداد و مهلت‌ها را به آن‌ها ارتباط می دهید.  به عنوان مثال، “من می خواهم فروش مجموعه غذایی خود را 15٪ در شش ماه افزایش دهم.” در نهایت به عنوان یک صاحب مجموعه غذایی، اهداف شما باید هوشمند باشد. به این معنی که آنها خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و دارای محدودیت زمانی هستند.

اگر تعیین اهداف رستوران به این روش باشد، می توانید برنامه بازاریابی خود را همزمان با سنجش اهداف خود دنبال کنید و متوجه شوید که چه زمانی  به موفقیت می رسید. پس بیایید تا ببینیم چگونه می توان اهدافی هوشمندانه برای کافه یا رستوران خود مشخص نمود.

اهداف هوشمند

هدف هوشمند چیست؟ «SMART»

  • S: خاص
  • M: قابل اندازه گیری
  • A: قابل دستیابی
  • R: مرتبط
  • T: محدود به زمان و قابل ردیابی

هدف هوشمند کمک می‌کند تا اهداف خود را زودتر متوجه شوید و به روشی ملموس به آنها دست یابید. می‌توانید اهداف هوشمند بلند و کوتاه مدت تعیین کنید. هدف باید مشخص باشد. متوجه می‌شوید که با یک هدف خاص، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد تا یک هدف گسترده. برای تعیین یک هدف خاص، از خودتان بپرسید چرا هدفتان این است؟

مثلا، چرا می خواهید وفاداری مشتری را بهبود ببخشید؟ وقتیکه دلیل آن را می دانید، می‌توانید شروع به ترسیم هدف خود کنید و سپس با استراتژی بازاریابی از آن پشتیبانی کنید. هدف سنجیدنی هدفی است که قابل مشاهده و ملموس باشد. اگر تیمتان بتواند آن را ببیند شانس بیشتری برای رسیدن به هدف خود دارید.

باید از خود بپرسید که چطور هدف خود را بسنجید. آیا با افزایش سود، افراد بیشتری اپلیکیشن رستوران شما را دانلود می‌کنند یا مشتریان بیشتری برای برنامه وفاداری (باشگاه مشتریان) شما ثبت نام می‌کنند؟

در مرحله بعد، شما به یک هدف دست یافتنی نیاز دارید. اگر زیادی بلندپرواز باشید، می‌فهمید که همکارانتان دلسرد می‌شوند و برنامه بازاریابی شما به هم می‌خورد. یکی از راه‌های تعیین اهداف رستوران این است که یک هدف بزرگ تعیین کنید و آن را با اهداف کوچک‌تر دنبال کنید تا به شما کمک کند به هدف بزرگ‌تر برسید. هدف شما نیز باید در کنار  واقع بینانه بودن، قابل دستیابی هم باشد. مثلا اگر می‌خواهید فروش مجموعه غذایی را در عرض سه ماه 500 درصد افزایش دهید، این یک هدف واقعی نیست.

اهداف واقع بینانه به جا و مشخص هستند. اگر یک چارچوب زمانی برای هدف خود تعیین کنید، یک نقطه پایانی برای ارزیابی دارید. تنها راهی که می‌فهمید هدفتان کارآمد بوده یا نه دستیافتنی بودن آن است.

اهداف رستوران

اهداف احتمالی رستوران​

وقتی نوبت به اهداف می رسد، ممکن است ایده هایی به عنوان هدف به ذهنتان خطور کند. در اینجا لیستی داریم که به شما یک نقطه شروع برای تعیین اهداف رستوران می دهد. 

1. فروش خالص ماهیانه رستوران را x مقدار افزایش دهید

این به احتمال زیاد مهمترین هدف برای رستوران شماست، زیرا بدیهی است که این هدف شما را به جلو سوق می‌دهد. قبل از اینکه برنامه بازاریابی خود را تعریف کنید، باید بدانید که میزان فروش شما در حال حاضر چقدر است. کجا و کی می خواهید آنها را انجام دهید.

2. فروش خالص روزانه رستوران را X مقدار افزایش دهید

این نمونه ای از یک هدف کوتاه مدت است. این هدف ممکن است به تبلیغات مناسبتی یا تبلیغات آخر هفته مرتبط باشد. در اینجا می خواهید از هدف کوتاه مدت خود برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی در یک زمان خاص استفاده کنید.

3. رضایت مشتری مجموعه غذایی را به حداکثر برسانید

با این هدف، ممکن است یک برنامه وفاداری (تشکیل باشگاه مشتریان) را به عنوان یکی از راه‌های سنجش رضایت مشتری خود در نظر بگیرید. برنامه بازاریابی شما شامل تاکتیک هایی برای ایجاد یا بهبود رضایت مشتری شما خواهد بود. علاوه بر این، به کارکنان خود آموزش دهید که چگونه بهترین خدمات را ارائه دهند. برای کارکنانی که آن را به درستی انجام می دهند مزایایی در نظر بگیرید.

4. دسترسی به رسانه های اجتماعی خود را بهبود بخشید

این هدفی است که می توانید روی آن کار کنید. به عنوان مثال، ممکن است هدف شما این باشد که در مدت شش ماه تعداد فالوورهای اینستاگرام رستوران خود را به ده هزار  نفر افزایش دهید. هنگامی که هدف را شناختید، استراتژی بازاریابی خود را برای رسیدن به آن ایجاد کنید.

5. تعداد مشتریان رستوران را افزایش دهید

برخی از رستوران ها می خواهند مشتری های بیشتری را جذب کنند. صرف نظر از صبحانه، ناهار یا شام، ممکن است هدف خود را برای جذب 50 مشتری بیشتر در این ماه تعیین کنید. پس از رسیدن به هدف، می‌توانید روی استفاده از ایمیل، وب‌سایت، پلتفرم‌های اجتماعی و سایر استراتژی‌ها برای جذب مشتریان جدید تمرکز کنید. می‌توانید با دادن کارت های هدیه یا تخفیف برای جذب مشتری تبلیغ کنید.

6. خدمات مشتری را افزایش دهید

وقتی غذای عالی و خدمات استثنایی را با هم ترکیب کنید، یک ترکیب برنده خواهید داشت. وقتی صحبت از خدمات مشتری به میان می آید، همیشه جا برای بهبود وجود دارد، بنابراین ممکن است این یک هدف مداوم باشد. استراتژی شما ممکن است شامل داشتن میزبانان بیشتر، آموزش بیشتر برای پرسنل رستوران یا غذا و نوشیدنی رایگان روی میز باشد.

سخن آخر

طبق آخرین آمار ها، مجموعه‌غذایی هایی که برای بازاریابی کافه یا رستوران خود اهداف مشخصی را تعیین می کنند429 درصد بیشتر از کسانی که هدف را تعیین نمی کنند، موفق هستند. آنهایی که استراتژی رسیدن به آن اهداف  را مستند می کنند 538 درصد بیشتر از کسانی که این کار را نمی کنند، به موفقیت رسیده اند.

بنابراین، قبل از بازاریابی، اهداف خود را مشخص کنید. بازاریابی برای موفقیت شما حیاتی است، اما تا زمانی که اهداف هوشمندانه خود را تعیین نکرده باشید، ممکن نیست. همانطور که روی بازاریابی خود کار می کنید، از اهداف خود برای ایجاد استراتژی استفاده کنید.

یک جلسه با کارکنان بگذارید تا با هم روی اهداف کار کنید. این کار تیم شما را علاقه مند و درگیر می کند و به رستوران شما کمک می کند تا به حداکثر بازدهی برسد.اهداف چالش برانگیز تعیین کنید آنها را خیلی آسان یا خیلی سخت نکنید. برای ارزیابی اهداف خود و همچنین استراتژی بازاریابی خود، به طور مداوم  هم فکری و  کار تیمی را گسترش دهید.

منبع:

https://restaurantengine.com