5 عامل تاثیر گذار در شکست رستوران ها و کافه ها

۵ عامل تاثیر گذار در شکست رستوران ها و کافه ها

5 عامل تاثیر گذار در شکست رستوران ها و کافه ها

در این یکی دوسالی که متاسفانه بسیاری از رستوران ها و کافه ها به دلایل مختلف از صحنه بازار حذف شده اند و به نوعی در این بیزینس شکست خورده اند برخی از آنها قبل از جمع آوری رسوران و یا کافه خود جهت مشاوره به بنده مراجعه کردند و یا خودم دلایل شکست برخی دیگر را از روی کنجکاوی بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که اکثر غریب به اتفاق این رستوران ها و یا کافه ها به پنج دلیل اصلی و مهم مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شده اند. البته مسلماً دلایل دیگری نیز در این شکست نقش داشته است اما به نظر بنده این پنج دلیل مهم ترین و اثر گذار ترین دلیل شکست برخی اعضای عزیز این صنعت است که قصد دارم این پنج دلیل را با شما دوستان خوبم در میان بگذارم.

دلیل اول : اولین دلیل شکست بسیاری از افرادی که مجبور به جمع آوری و تعطیلی کافه و یا رستوران خود شده اند متخصص نبودن در این حرفه بوده است، یعنی مالک رستوران به هیچ وجه و هیچ گونه سابقه و تجربه و تخصصی در این حرفه نداشته و صرفا به خاطر ظاهر درآمد زایی برخی برندها در این صنعت، اقدام به سرمایه گذاری در این صنعت نموده است

دلیل دوم : دلیل دوم نداشتن یک ساختار مالی منظم و منسجم و ندانستن و عدم تسلط بر امور مالی رستوران و کافه مانند کاست کنترل، انبار گردانی، قیمت گذاری و غیره است.

در واقع این دسته از مالکان کافه و رستوران در تحلیل ارقام و اعداد کسب و کارشان مهارتی نداشته اند و اطلاع درستی از شاخص های کلیدی رستوران مانند نقطه ی سر به سر، حاشیه ی سود، شاخص های بهره وری و غیره نداشتند.

دلیل سوم : عدم داشتن استراتژی فروش و تبلیغات مناسب.

متاسفانه یکی از مشکلات اصلی اکثر رستوران داران و کافه داران نداشتن یک برنامه ی مدون و میان مدت بازاریابی، تبلیغات و فروش است.

استفاده از شیوه های تکراری جذب مشتری و تبلیغات منسوخ و اعتماد به بلاگر های غذایی که بدون داشتن دانش کافی در زمینه ی برندسازی و مارکتینگ اقدام، به اخذ به مبالغ هنگفت جهت اجرای روش های تکراری تبلیغاتی می کنند، از دیگر دلایل این شکست است

دلیل چهارم : دلیل چهارم شکست اکثر رستوران ها و کافه ها، آموزش ندیدن مدیر یا مالک آن و اتکا به روش ها و دانش سنتی و قدیمی این صنعت است. در دنیای امروز با توجه به دیجیتالی شدن همه چیز و تغییرات سریع آن، بروز شدن دانش و تخصص های رستوران دار و کافه دار از طریق یادگیری و گذراندن دوره های آموزشی، امری اجتناب ناپذیر و غیر قابل انکار است.  انروزه به روز کردن مهارت هایی نظیر استخدام، واگذاری کارها، تحلیل مالی، مذاکره و غیره بسیار ضروری و لازم است.

دلیل پنجم : و اما آخرین دلیل شکست اکثر رستوران ها و کافه ها در چند سال اخیر نداشتن مزیت رقابتی و همچنین قدرت رقابت در بازار بوده است. دیگر آن زمان گذشت که صرفا با کیفیت بالای غذا و یا با قیمت پایین،  امکان بقا در بازار وجود داشت. امروزه داشتن یک مزیت رقابتی که مورد نیاز و پسند مشتری باشد و برای مخاطب هدف شما جذابیت داشته باشد، یکی از شانس های موفقیت یک کافه یا رستوران است.

اما دوستان عزیز، اگر از بنده بپرسند که از میان این پنج دلیل هم تنها دو دلیل مهم شکست کافه ها و رستوران های تعطیل شده در چند سال اخیر را جدا کنم، بنده عدم تخصص و عدم یادگیری را مهم ترین این پنج دلیل میدانم، لذا توصیه ی بنده به شما عزیزان شاغل در این صنعت این است که هرچقدر بر روی خود و آموزش خود سرمایه گذاری کنید، چند برابر آن به شما بر خواهد گشت و مطمعن باشید که تنها راه بقا در بازار پر رقابت امروز، رعایت این                                                                            پنج عامل مهم و تاثیر گذار است.

برای شما آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *